Förskolan Barnens Glädje

EN DAG HOS OSS

Ingen dag är den andra lik på förskolan Barnens Glädje – men det finns flera saker som ändå återkommer:

Morgonen

På morgonen strävar vi efter en lugn och mysig start på dagen. Föräldrar följer sina barn in i förskolan, och gör en tydlig överlämning till personal, och kanske stämmer av hur morgonen varit.

En del barn vill vinka i fönstret. Det är helt ok om man är ledsen när mamma eller pappa går, vilket många barn är under någon period. Oftast är det så mycket lättare att hantera separationen om en vuxen bekräftar “Jag ser att du är ledsen idag”, istället för att försöka avleda eller ignorera.

Målet är att barnen ska kunna känna sig välkomna och sedda på morgonen, och föräldrarna trygga. Alla barn har ett eget fotocollage med sin familj i korridoren, dit man kan gå och “tanka” närhet när det behövs. De barn som vill äter frukost vid 8:10.

Samling

Efter frukost har vi ofta en gemensam samling på mattan i vår stora Lekhall. I samlingen vill vi ha roligt, lära oss nya saker och känna tillhörighet med våra kompisar och personal. I samlingen tränas samspel, och hur man är en bra kompis. Här kan vi också prata tillsammans om vad som ska hända under dagen.

unnamed-6

I samlingen kan vi använda våra tyg-maskar, som varje barn och personal har. Ibland tar vi fram våra EQ-dockor, som representerar olika känslor, och som kan hjälpa oss att sätta ord på vad vi känner. Många barn tycker också om rim, ramsor och sång.

Aktiviteter ute och inne

Därefter inleds olika aktiviteter, inomhus eller utomhus. Dessa kan följa olika teman, som ofta utgår från barnens intressen. I allt vi gör använder vi ett främjande förhållningssätt. Istället för att påpeka vad man inte får göra betonar vi hellre vad man får göra. Istället för att säga “Spring inte i korridoren!” kan vi säga “Här i korridoren får man gå!”.

Utflykt till Rådsparken

Under förmiddagen går vi ofta ut någonstans i närområdet, till en lekplats eller till skogen. Vi har också en egen innergård att leka på.

Även när vi tar på och av ytterkläder finns lärandet med som en dimension. Här kan det handla om att räkna hur många som har tagit på sig stövlar, uttrycka vad man vill ha hjälp med, ta ansvar för sina kläder eller vänta på sin tur.

gården-1              unnamed-7

På vintern åker de äldre barnen regelbundet på skridskoutflykt, och på våren besöker de simhallen. Barnen har också en fruktstund på förmiddagen.

vinterBG

Lunchdags

Runt klockan 11.15 serveras lunch.

Vi arbetar på olika sätt med att barnen ska få ett positivt förhållningssätt till mat och måltider. Måltiden är en miljö för att fortsätta utveckla det sociala och kommunikativa lärandet. Det kan handla om att vi aktivt lyssnar till de som sitter vid vårt bord, väntar på vår tur och hjälps åt med att duka fram och duka undan.

Vilstund

Efter maten vilar alla barnen. Det är viktigt för att kunna hämta nya krafter och för att varva ner. De som behöver sova har en sovvila, medan de större barnen har läsvila, massagevila, filmvila eller ritvila. Oftast sover de mindre barnen utomhus i sin vagn, förutom mitt i vintern. På det sättet får de mycket frisk luft. Dessutom har det visat sig att detta minskar spridningen av sjukdomar väsentligt. Efter vilan strävar vi efter en lugn och rofylld miljö att vakna upp i.

Lek i barnrum och mellis

På eftermiddagen kan barnen ofta välja att leka i våra olika barnrum. I Ateljén skapas konstverk av alla olika slag med hjälp av t.ex. pärlor, målarfärg, leklera, kottar, flirtkulor, papper och lim. Här finns gott om utrymme, bara fantasin sätter gränser. Atéljen rymmer det mesta man kan önska sig.

måleri             unnamed-1

I Dockis finns dockvagnar och ett leksakskök som är väldigt populärt.

unnamed-4         unnamed-5

Ofta fortsätter leken i Dramarummet, där man kan klä ut sig och spela dockteater. I Byggis finns utrymme för konstruktion av olika slag, bland annat med lego. Man kan också leka med bollar i Lekhallen, eller busa i kuddhörnan där.

Samtidigt som barn kan behöva aktiveras är det också viktigt att den här tiden är till för att “bara vara”, för att kunna bearbeta och reflektera sina intryck. På eftermiddagen äter vi ”mellis”, vilket innehåller mycket frukt och grönt.

Dags att gå hem

När det är börjar bli dags att gå hem har vi en fruktstund. Vi strävar efter att kunna göra en återkoppling till föräldrar vid hämtning, och skapa ett bra avslut på dagen för barnen.

Frågor?

Har du frågor om vår verksamhet? Skriv till oss så svarar vi gärna.
Kontakta oss